Sonora.ID - Mengutip dari buku PASTI BISA: Pembahasan Tuntas Kompetensi Bahasa Indonesia, dongeng merupakan salah satu cerita tradisional yang tidak benar-benar terjadi serta biasanya menceritakan kejadian-kejadian aneh dengan latar zaman dahulu.
Sebuah dongeng pun biasanya menggunakan alur yang sederhana. Cerita dalam dongeng pun cenderung singkat dan karakter tokohnya tidak diuraikan secara rinci.
Dongeng ini ditulis untuk menyampaikan pesan moral dan memberikan hiburan kepada pendengar atau pembacanya.
Biasanya, pesan ini dituliskan dalam cerita. Akan tetapi, ada baiknya ciri ini tidak diikuti karena bisa mengurangi kreativitas pembaca untuk menemukan nilai cerita.
Cerita dongeng antara wilayah satu dengan yang lain pun terkadang terkesan mirip dan hanya disesuaikan dengan kondisi daerah setempat.
Hal ini karena cerita tersebut bersifat umum dan hampir ada atau terjadi di seluruh penjuru dunia.
Di dunia ini pun ada berbagai macam atau jenis dongeng seperti dongeng fabel, dongeng biasa hingga dongeng lelucon.
Berikut ini pun kami sajikan beberapa contoh dongeng lelucon dalam bahasa Sunda yang singkat dan lucu, namun penuh pesan moral.
Baca Juga: Dongeng Bawang Merah Bawang Putih: Cerita Rakyat yang Penuh Pesan Moral
Kuda Anu Ngedul
Jaman baheula aya hiji kuda nu kacida ngedulna, éta kuda téh dipiara ku jalma beunghar anu ngaranna abdul. Unggal poé abdul ka kota mawa kudana keur ngajual barang dagangan anu loba diperlukeun ku urang kota.
Ku sabab ngarasa hoream kudu indit mawa barang dagangan, kuda ngedul téh boga rencana nipu ka dununganana.
Dina hiji poé si kuda téh dibawa ka kota ku abdul, rék dagang uyah dua karung. éta karung téh terus ditalian dina tonggong kuda. Di tengah jalan jalan si kuda ngedul téh ngagejeburkeun manéh kana walungan.
Barang hanjat si kuda ngarasa hampang, sabab uyah nu dina tonggongna béak kabawa ku cai sarta teu bisa ka pulung saeutik-eutik acan. Atuh sodagar téh kacida ambekeunana ka éta kuda. Tapi Abdul teu bisa kukumaha da uyahna geus ngahiji jeung cai.
Isukna Si Abdul ka kota deui mawa tarigu dua karung. Éta karung téh ditalian deui kana kuda. Jiga kamari deui waé kuda téh ngagejeburkeun manéh ka walungan, atuh puguh waé tarigu téh beak kabawa palid.
Bari jeung ambek Abdul terus balik deui ka imahna, teu jadi ngajual barang daganganana.
Isukna, Abdul néangan akal sangkan kuda nu ngedul téh teu ngalakukeun deui pagawéan jiga kamari. Abdul néangan kapas, tuluy dikarungan sarta ditalian kana tonggong kuda.
Di tengah jalan jiga kamari deui waé kuda téh ngagejeburkeun manéh kana walungan, tapi basa manéhna hanjat karasa kacida beuratna karung nu dieusi ku kapas téh.
Manéhna ngarasa kaduhung ngalakukeun pamolah model kitu, sabab manéhna kudu terus ka kota mamawa kapas anu sakitu beuratna.
Artinya:
Zaman dahulu ada seekor kuda yang sangat pemalas sekali, kuda itu dipelihara oleh orang kaya yang namanya abdul. Setiap hari abdul ke kota membawa kudanya untuk menjual barang dagangannya yang banyak diperlukan oleh orang kota.
Oleh sebab merasa enggan harus berangkat membawa barang dagannya, kuda pemalas itu mempunyai rencana membohongi majikannya.
Pada suatu hari, kuda itu dibawa ke kota oleh abdul, mau menjual garam dua karung. Itu karung kemudian diikat pada punggung kuda. Di tengah perjalanan kuda pemalas itu menceburkan dirinya ke sungai.
Saat naik ke daratan kuda itu merasa ringan, sebab garam yang dipunggungnya habis terbawa oleh air serta tidak bisa terambil sedikit pun. Tentu saja pedagang itu sangat marah dengan kuda tersebut, tapi abdul tidak bisa berbuat apa-apa karena garamnya sudah bercampur dengan air.
Paginya si abdul ke kota lagi membawa terigu dua karung, itu karung di ikat lagi ke kuda. Seperti kemarin lagi saja kuda itu menceburkan dirinya ke sungai, tentu saja terigu itu habis terbawa air.
Sambil marah abdul kemudian pulang lagi ke rumahnya tidak jadi menjual barang dagangannya.
Besok paginya, abdul mencari cara supaya kuda pemalas itu tidak melakukan lagi pekerjaan seperti kemarin. Abdul mencari kapas, kemudian dimasukan kedalam karung dan di ikat pada punggung kuda.
Di tengah perjalanan seperti kemarin lagi saja kuda itu menceburkan dirinya ke sungai, tapi saat dia naik ke daratan terasa berat sekali karung yang terisi kapas itu.
Dia merasa menyesal melakukan tingkah laku seperti itu, sebab dia harus terus ke kota membawa kapas yang begitu beratnya.
Wawales Ka Nu Telenges
Hiji mangsa sakadang puyuh kacida sediheunnana, sabab anakna sadua-dua anu karek gumuling teu aya dina sayangna. Padahal can lila diparaban.
Sabot indung jeung bapak puyuh ka luar tina sayang rek neangan hakaneun keur anakna, ari balik anakna geus teu aya. Nu aya teh ngan ukur getih ucrat-acret. Puyuh curiga ka beurit, sabab cenah geus lila manehna tunghal-tenghol kawas nu keur ngintip.
Malah puyuh meunang beja ti cangehgar nu tara bohong, cenah enya nangenan beurit ka luar tina sayang puyuh bari sungutna pinuh ku getih. Cangehgar teu bisa nulungan da si beurit kaburu kabur.
Bakat ku ngenes harita keneh puyuh jalu jeung bikang indit ka sayang alap-alap. Barang geus panggih derekdek puyuh jalu nyaritakeun kasedih hatena.
Alap-alap nyanggupan mangnaurkeun kasedih puyuh, cenah si beurit rek dijejewet. Ti harita alap-alap sok nyumput dina tangkal teureup, panonna mah teu weleh gular giler ka handap nempoan sugan beurit tea ka luar tina sayangna. Kungsi sakali mah alap-alap nyamber si monyong.
Ngan nu disamber rikat nyumput kana sayangna handapan tunggul. Ti harita nu diincer ku alap-alap tehteu ka luar deui.
Ari beurit sanggeus rumasa boga dosa ngahakan anak puyuh, bari dirina ngarasa diancam ku alap-alap, dina hiji peuting kabur. Ngan di perjalanan nyorang wahangan. Manehna teu biasaeun meuntas.
Keur huleng jentul di sisi wahangan naha atuh ari gajlok tehbangkong hejo ka hareupeun nana. Puguh we beurit teh kacida reuwaseunana, disangkana alap-alap ngudag, Ceuk beurit, “Alah sampean mah ngareureuwas!” .
“Naha make reuwas sakadang beurit, kawas boga dosa!” ceuk bangkong. “Rek kamana ieu teh wayah kieu geus aya di dieu?” ceuk bangkong deui.
Ngadenge omongan bangkong kitu teh beurit balaham-belehem asa kasindiran. Tungtungna mah beurit waleh hayang dipangmeuntaskeun, sabab cenah aya perlu ka beulah ditu. Bangkong nyanggupan ngan cenah kudu isuk dimana geus caang, sabab harita mah poek keneh.
Isukna bangkong nalian suku beurit beulah hareup. Tungtung tali nu sabeulahna deui ditalikeun kana sukuna beulah tukang. Geus kitu gajlok bangkong ka wahangan atuh beurit kagugusur.
Ti dinya mah soloyong we bangkong ngojay ka tengah wahangan. Puguh we bangkong beurateun biasana ngojay sorangan ari harita kudu meuntaskeun beurit.
Barang nepi ka tengah-tengah wahangan, bangkong teh hayang ngaheureuyan beurit. Ti dinya bangkong teh teuleum ka dasar wahangan. Atuh beurit ka bawa. Beurit gogorowokan embung di bawa teuteuleuman da cenah eungap. Tapi ku bangkong teu didenge, lep teuleun deui.
Ku sabab sababaraha kali di bawa teuleum, tungtungna mah beurit nepi ka hanteuna, paeh. Geus kitu mah bangkong seuri bari ambang-ambangan.
Keur kitu teu kanyahoan ti tadina, kalayang alap-alap nu ngincer beurit ti kamari, seot nyamber beurit nu geus jadi bangke, ber dibawa hiber ka awang-awang.
Atuh bangkong ge ka bawa, roroesan paureun, da tara biasa ngapung. Mokaha we poe harita alap-alap meunang kauntungan. Sanggeus meakeun beurit nu sakitu lintuhna, bibilasna ku bangkong hejo.
Artinya: