8 Contoh Cerita Wayang Bahasa Jawa yang Singkat Lengkap dengan Artinya

Diperbaharui 1 Oktober 2023 17:39 WIB
Contoh cerita wayang bahasa Jawa.
Contoh cerita wayang bahasa Jawa. ( Kompas)

Sonora.ID - Mengutip dari buku Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak, cerita wayang menjadi salah satu warisan seni-budaya yang dimiliki oleh bangsa Indonesia yang tinggi nilainya.

Menurut Groenendael, cerita wayang ini berpakem pada dua karya besar berjudul Ramayana dan Mahabharata yang teks aslinya ditulis dalam bahasa Sansekerta kemudian disadur dan disunting ke dalam bahasa Jawa Kuna sekaligus disesuaikan dengan cerita dan legenda yang telah merakyat kala itu.

Cerita wayang pun terus tumbuh dan disunting ke dalam bahasa Jawa Kuna, Tengahan, Baru, dan bahkan ke dalam bahasa Indonesia serta asing.

Meski telah melewati berbagai peristiwa sejarah yang panjang, namun cerita wayang nyatanya masih banyak digemari oleh masyarakat lantaran pesan moral yang dikandungnya.

Ajaran moral dalam cerita wayang kurang lebihh sama, yakni tokoh berkarakter baik menghadapi dan menunmpas tokoh berkarakter jahat, atau kebaikan versus kejahatan, dan pasti dimenangkan oleh kebaikan.

Ajaran moral ini seakan telah  menjadi sesuatu yang klasik dan telah menjadi tradisi yang turun-temurun.

Dengan demikian plot cerita wayang pun telah memiliki pola alur yang sudah pasti sesuai dengan ajaran moral yang disampaikannya.

Untuk memahaminya di bawah ini pun beberapa contoh cerita wayang dalam bahasa Jawa yang hingga kini masih didengar oleh masyarakat Indonesia lengkap dengan artinya, dikutip dari berbagai sumber.

Baca Juga: 80 Pantun Bahasa Jawa 2 Baris: Lucu, Bikin Ketawa, dan Penuh Nasihat

Contoh Cerita Wayang Bahasa Jawa

Contoh 1

Antareja Sing Ngesakke

Antareja minangka paraga wayang sing duwe kabisan dhuwur. Dheweke bisa ndilat bekas sikil mungsuh lan langsung mati. Krishna kuwatir banget babagan kemampuan gedhe Antareja. kemampuan kasebut bisa mbebayani kanca dhewe sajrone perang amarga ora bisa mbedakake tilas tapake sikil.

Krishna ngrencanakake soko. Krishna ngajak Antareja ing papan sing gedhe. Krishna njaluk supaya interareja ndilat salah sawijining tilas tapake sikil. Krishna ujar manawa tilas tapake sikil wong kasebut minangka tilas tapake sikil sing mbebayani banget ing perang Batarayudha. Antareja langsung ndilat tilas sikil bekas. ora suwe sawise kui, dheweke seda.

Artinya:

Antareja yang Menyedihkan

Antareja adalah tokoh pewayangan yang memiliki kemampuan hebat. Ia bisa menjilat bekas jejak kaki musuh dan seketika membuatnya mati. Kresna khawatir akan kemampuan hebatnya tersebut. kemampuan itu bisa membahayakan teman sendiri ketika perang nanti karena tidak mampu membedakan bekas jejak kakinya.

Kresna merencanakan sesuatu. Kresna mengajak Antareja di sebuah tempat yang luas. Kresna meminta antareja untuk menjilat salah satu bekas jejak kaki. Kresna mengatakan bahwa jejak kaki orang tersebut adalah jejak kaki orang yang sangat berbahaya di perang batarayudha. Antareja langsung menjilat bekas jejak kaki tersebut. tak lama kemudian, ia mati.

Contoh 2

Karna Putra Dewi Kunti

Dewi Kunti seneng banget nalika krungu kabar putra pembarepe kang nate dilarung ing kali Gangga nyatane isih urip lan madeg dadi adipati ing Awangga.

Sawijining dina, sabubare perang antarane Kurawa lan Pandhawa dikumandhangake. Dewi Kunti ketemu klawan Karna ing pinggiring kali Gangga.

Ing kalodhangan iku Dewi Kunti ngomong menyang Karna ngenani apa kang sanyatane. Sawise kuwi Dewi Kunti ngajak supaya Karna gelem gabung klawan Pandhawa.

Nanging panyuwunane Dewi Kunti iki ditolak. Jalaran Karna isih ngrasa lara ati merga diguwang menyang kali Gangga jaman isih cilik biyen.

Saliyane iku Karna milih nggabung Kurawa merga sumpahe. Karna nate ngucap sumpah bakal nglindhungi Hastinapura kang wis aweh kamulyan tumrap uripe.

Samungkure ngerti kaputusane Karna. Bisane Dewi Kunti mung nggetuni lelakon kang dumadi ing jaman kawuri.

Upama wae biyen piyambake ora nglanggar sumpahe. Kahanan ing dina iki menawa wae ora bakal dumadi.

Artinya:

Dewi Kunti sangat bahagia ketika mengetahu putra yang pernah dibuang ternyata masih hidup dan menjadi adipati di Awangga.

Suatu hari, setelah perang antara Kurawa dan Pandawa dikumandangkan. Dewi Kunti bertemu dengan Karna di tepi sungai Gangga,

Di kesempatan itu Dewi Kunti bicara kepada Karna tentang apa yang terjadi sesungguhnya. Setelah itu Dewi Kunti mengajak Karna bergabung dengan Pandawa.

Tetapi keinginan Dewi Kunti ini ditolak Karna. Sebab, Karna masih sakit karena dibuang ke sungai Gangga saat masih kecil dulu.

Selain itu, Karna memilih bergabung dengan Kurawa karena sumpahnya. Karna pernah bersumpah bahwa dirinya akan melindungi Hastinapura yang telah memberi kemuliaan pada dirinya.

Setelah mendengar keputusan Karna. Dewi Kunti hanya bisa menyesal terhadap peristiwa yang telah berlalu.

Seandainya dulu dia tidak melanggar sumpahnya. Peristiwa seperti hari ini mungkin tidak akan pernah terjadi.

Contoh 3

Arjuna lan Karna

Arjuna lan Karna iku pejuang apik. Kaloro wong kasebut duwe kabisan panahan sing ora ono sing nandingi. Wong loro kuwi sejatine uga sedulur. Nanging nasib misahake. Takdir yaiku nalika kunti mbuwang bayi ning kali amarga klirune kelakoan.

Banjur, nalika nyedhaki perang batarayuda, Karna ngerti ibune kui kunti. Kunti uga nerangake kabeh. Kunti pengin amarga mengko dheweke ora bakal mateni Pandawa sajrone perang.

Karna sarujuk. Dheweke mung bakal nglawan Arjuna nalika perang lan ora bakal dipateni. Arjuna yaiku salah sawijine sing mateni Karna sajroning perang. Matèni seduluré dhéwé.

Artinya:

Arjuna dan Karna adalah petarung yang hebat. Kedua orang tersebut memiliki kemampuan memanah yang tidak tertandingi. Kedua orang tersebut sebenarnya juga adalah saudara. Namun takdir memisahkannya. Takdir tersebut adalah ketika kunti menghanyutkan bayi karna di sungai karena kecerobohannya.

Kelak, pada waktu mendekati perang baratayudha, Karna mengetahui kalau kunti adalah ibunya. Kunti pun menjelaskan semuanya. Kunti menginginkan agar karna nanti tidak membunuh pandawa dalam perang tersebut.

Karna menyanggupi. Ia hanya akan melawan arjuna ketika perang itu dan tidak akan membunuhnya. Arjuna lah yang membunuh Karna ketika perang itu. membunuh kakaknya sendiri.

Contoh 4

Sinta Putri Rahwana

Saben wengi Rahwana nekani kamare Dewi Sinta kanthi sesingidan. Nanging Rahwana ora nate kasil mlebu kamar jalaran ing ngarep lawang kamar tansah dijaga Trijata, putrine Gunawan Wibisana.

Ing sawijining wengi Rahwana nemoni Trijata. Kalodhangan iku digunakake Rahwana takon marang Trijata.

“Trijata, aku pengin takon marang kowe.”

“Kados pripun Gusti Prabu,” wangsulane Trijata.

“Trijata, apa aku kliru, yen aku tresna marang Dewi Sinta?”

“Lepat, Gusti.”

“Apa alesanmu nganti kowe bisa mbiji sing dakrasakake iki kliru?”

“Amargi sayektosipun Dewi Sinta punika putrinipun Gusti Prabu piyambak.”

Wangsulane Trijata iki ndadekake Rahwana kaget banget. Nanging Rahwana ora percaya ngono wae.

“Bener sing kok kandhake kuwi?”

“Leres, Gusti, amargi rama kula piyambka ingkang criyos. Rama kula punika rak nggih titisanipun Batara Wisnu, dados mokal bakal micara goroh.”

Sawise ngerti kasunyatan kaya mangkene. Rahwana mung bisa ngadeg mbisu. Dheweke babar pisan ora ngira yen wanita sing ditresnani lan wani ditohi pati iku pranyata anake dhewe kang lair saka garbane Dewi Tari.

Artinya:

Setiap malam dengan sembunyi-sembunyi Rahwana selalu datang ke bilik Dewi Sinta. Tapi Rahwana tak bisa berbuat lebih jauh karena bilik itu selalu dijaga Trijata, putri Gunawan Wibisana.

Di suatu malam Rahwana menemui Trijata. Kesempatan itu digunakan Rahwana untuk bertanya kepada Trijata.

“Trijata, apakah salah jika aku mencintai Dewi Sinta?” tanya Rahwana.

“Salah, Gusti.”

“Apa alasanmu sampai mengatakan demikian?”

“Sebab, Dewi Sinta adalah putri kandung Gusti sendiri,” jawab Trijata.

Jawaban ini membuat Rahwana kaget bukan kepalang. Tapi Rahwana tidak percaya begitu saja.

“Apakah yang kau tanyakan itu benar?”

“Benar, Gusti. Sebab, ayahanda sendiri yang mengatakannya. Ayah adalah titisan Dewa Wisnu yang tak mungkin berkata dusta.”

Setelah mengetahui kenyataan yang sesungguhnya. Rahwana hanya diam membisu.

Dia sama sekali tak menyangka jika wanita yang begitu dicintainya, yang demi mendapatkan cintanya Rahwana mau mengorbankan nyawa ternyata anaknya sendiri yang lahir dari rahim Dewi Tari.

Baca Juga: Contoh Teks Drama Bahasa Jawa 4 Orang dengan Tema yang Beragam

Contoh 5

Laire Drestarastra, Pandhu Dewanata, lan Widura

Sawise Sentanu seda, tahta Ngastina kaasta dening Citranggada, yaiku putra pambarepe Sentanu saka garwane kang kapindho, Dewi Durgandini/ Setyawati. Putra kandhunge Sentanu, Bisma, dadi penasihat kerajaan. lan mbantu ing paprentahan. Citranggada kagungan garwa cacahe loro, yaiku Dewi Ambika lan Dewi Ambalika. Prabu Citranggada seda nalika isih enom. Citranggada seda nalika Ngastina diserang dening pasukan raseksa kang dipimpin dening raja raseksa sekti kang asmane uga Prabu Citranggada. Raja raseksa iki ora seneng menawa ana raja liya kang asmane padha karo dheweke. Sanadyan raja raseksa iki bisa dipateni dening Bisma, nyawane Prabu Citranggada ora katulung.

Tahta Ngastina sawise Citranggada seda dibacutake dening rayine utawa putrane Durgandini kang kapindho, yaiku Wicitrawirya. Randhane kakange, yaiku Ambika lan Ambalika uga dadi garwane Wicitrawirya. Padha karo kakange, umure Wicitrawirya uga ora dawa. Lagi pirang wulan dadi raja lan dadi garwane Ambika-Ambalika, Wicitrawirya seda amarga lara. Saka garwa kapisan lan kapindhone, Ambika lan Ambalika durung kagungan putra.

Sawise sedane loro putrane iku, Dewi Durgandini banjur golek cara kanggo nyambung garis turune Raja Ngastina. Durgandini ora bisa ndhawuhi Bisma dadi raja jalaran Bisma wis sumpah bakal mbujang salawase. Mula iku, Durgandini banjur ndhawuhi putra saka garwa kapisane, Palasara, yaiku Abiyasa supaya dadi raja. Ora mung dadi raja, Abiyasa uga didhawuhi nggarwa karo randhane Citranggada lan Wicitrawirya, yaiku Ambika lan Ambalika. Sejatine Abiyasa ora pengin dadi raja, nanging dheweke manut jalaran iku kang dikersakake dening ibune.

Wasana, Abiyasa nggarwa karo Ambika lan Ambalika. Ambika lan Ambalika iku putrane Prabu Darmamuka saka Kerajaan Giyantipura/ Kerajaan Kasi. Ambika lan Ambalika sadurunge nggarwa karo Abiyasa, kagungan garwa bagus lan gagah kaya Citranggada lan Wicitrawirya. Beda karo garwa kapisan lan kapindho, garwa kaping telune Ambika lan Ambalika iki elek, ora gagah, kulite kasar, lan ireng. Kahanane beda banget karo garwane sadurunge.

Nalika nglakoni kuwajibane marang Abiyasa, Ambika lan Ambalika ora eklas. Kuwi mau jalaran Ambika lan Ambalika nggarwa karo Abiyasa kanthi kapeksa. Ambika minangka garwa kapisane Abiyasa mesthi nutup paningale nalika ngladeni Abiyasa ing kamar. Jalaran iku putrane lair kanthi wuta, kang dijenengi Drestarastra. Garwane Abiyasa kang kapindho, Dewi Ambalika mesthi melengake pasuryane saka Abiyasa lan pucet nalika nglakoni kuwajibane marang Abiyasa. Putrane lair kanthi gulu kang kaku utawa tengeng lan raine pucet, kang banjur dijenengi Pandhu Dewanata.

Jalaran wis ora gelem ngladeni garwane maneh, kalorone garwane Abiyasa sarujuk prentah dayang istana kang jeneng Drati kanggo ngladeni Abiyasa. Jebule Drati sing banjur didadekna selir uga ora eklas nalika ngladeni Abiyasa minangka garwane. Drati nendhang-nendhangake utawa ndhupak-ndhupakake sikile nalika ngladeni Abiyasa. Mula kuwi anak kang dilairake uga cacat, yaiku sikile dawa sisih, kang dijenengi Yama Widura utawa Widura. Katelu putrane Abiyasa iki lair kanthi awak cacat kabeh jalaran kutukane para dewa amarga katelu garwane ngrasa jijik nalika kudu ngladeni Abiyasa. Sanadyan Abiyasa jabane ora gagah lan ora becik nanging bebudene becik.

Artinya:

Kelahiran Drestarastra, Pandhu Dewanata, dan Widura

Sepeninggal Sentanu, tahta Ngastina diambil alih oleh Citranggada, putra sulung Sentanu dari istri keduanya, Dewi Durgandini/Setyawati. Putra kandung Sentanu, Bisma, menjadi penasehat kerajaan. dan membantu dalam pemerintahan. Citranggada memiliki dua istri, Dewi Ambika dan Dewi Ambalika. Prabu Citranggada meninggal saat masih muda. Citranggada tewas ketika Ngastina diserang oleh pasukan raksasa yang dipimpin oleh seorang raja raksasa sakti yang bernama Prabu Citranggada. Raja raksasa ini tidak senang karena ada raja lain yang memiliki nama yang sama dengannya. Meski raja raksasa ini bisa dibunuh oleh Bisma, namun nyawa Prabu Citranggada tidak terselamatkan.

Tahta Ngastina sepeninggal Citranggada direbut oleh saudara kedua Durgandini, Wicitrawirya. Janda kakaknya, yaitu Ambika dan Ambalika juga menjadi suami Wicitrawirya. Mirip kakaknya, Wicitrawirya juga tidak berumur panjang. Setelah berbulan-bulan menjadi raja dan menjadi istri Ambika-Ambalika, Wicitrawirya meninggal karena sakit. Dari suami pertama dan keduanya, Ambika dan Ambalika tidak dikaruniai seorang putra.

Sepeninggal kedua putranya, Dewi Durgandini kemudian mencari cara untuk menyambung silsilah Prabu Ngastina. Durgandini tidak dapat memerintahkan Bisma menjadi raja karena Bisma telah bersumpah untuk hidup selibat selamanya. Oleh karena itu, Durgandini memerintahkan putra dari istri pertamanya, Palasara, Abiyasa menjadi raja. Tak hanya menjadi raja, Abiyasa juga disuruh menikah dengan janda Citranggada dan Wicitrawirya, yaitu Ambika dan Ambalika. Sebenarnya Abiyasa tidak ingin menjadi raja, tetapi ia menurut karena itulah yang diinginkan ibunya.

Abiyasa menikah dengan Ambika dan Ambalika. Ambika dan Ambalika adalah putra Prabu Darmamuka dari Kerajaan Giyantipura/Kerajaan Kasi. Ambika dan Ambalika sebelum menikah dengan Abiyasa, memiliki suami yang rupawan dan pemberani seperti Citranggada dan Wicitrawirya. Berbeda dengan suami pertama dan kedua, suami ketiga Ambika dan Ambalika berwajah jelek, tidak kuat, berkulit kasar, dan berkulit hitam. Situasinya sangat berbeda dengan suami sebelumnya.

Saat menjalankan tugasnya pada Abiyasa, Ambika dan Ambalika tidak ikhlas. Itu karena Ambika dan Ambalika menikah dengan Abiyasa secara paksa. Ambika sebagai istri pertama Abiyasa pasti sudah memejamkan mata saat melayani Abiyasa di kamar. Karena itu anaknya terlahir buta, maka diberi nama Drestarastra. Istri kedua Abiyasa, Dewi Ambalika selalu memalingkan wajahnya dari Abiyasa dan memucat ketika melakukan tugasnya kepada Abiyasa. Putranya lahir dengan leher kaku dan wajah pucat, yang kemudian diberi nama Pandhu Dewanata.

Karena tidak mau melayaninya lagi, kedua istri Abiyasa sepakat untuk memerintahkan seorang dayang bernama Drati untuk melayani Abiyasa. Ternyata Drati yang saat itu dijadikan selir juga tidak pandai melayani Abiyasa sebagai istrinya. Drati menendang atau menghentakkan kakinya saat melayani Abiyasa. Itu sebabnya anak itu lahir dengan cacat, yaitu kakinya yang panjang sebelah, yang diberi nama Yama Widura atau Widura. Ketiga putra Abiyasa terlahir dengan tubuh cacat akibat kutukan dewa karena ketiga istri tersebut merasa jijik ketika harus mengabdi pada Abiyasa. Meskipun Abiyasa tidak pemberani dan tidak baik di luar, namun hatinya baik.

Contoh  6

Kawicaksanaan Yudhistira

Yudhistira kondhang ing kawicaksanane. Utamane bab tulus lan ikhlas. Salah sawijining perjalanan, Yudhistira ketemu manuk cilik. Manuk cilik mabur banjur nyedhaki. Manuk cilik mau njaluk marang Yudhistira kanggo menehi perlindungan amarga dheweke digodak elang gedhe sing bakal mangan. Manuk kasebut ujar yen dheweke kepengin dilindhungi dening Yudhistira amarga manuk cilik kasebut duwe anak sing kudu dipangani. Yudhistira langsung nyetujoni manuk cilik kasebut supaya dijaga.

Ora let suwe, manuk elang gedhe sadurunge Yudhistira. Elang gedhe langsung njaluk supaya Yudhistira pasrahake manuk cilik sing dicekel. Yudhistira uga ora sopan nolak kepinginan elang gedhe supaya njaluk manuk cilik kasebut ing genggamane. Nanging elang gedhe isih meksa Yudhistira pasrah.Elang gedhe ngandhani Yudhistira manawa manuk cilik sing dicekel iku kudu dipangan dheweke lan kudune kaya ngono. Nanging Yudhistira isih ora gelem menehi amarga manuk cilik kasebut duwe anak sing kudu dipakani ibune.

Elang gedhe ujar yen nasib wis mangsuli manuk cilik kasebut dadi panganan. Elang gedhe pungkasane nawakake yen ora mangan manuk cilik saliyane Yudhistira pengin nyerahake awake dadi panganan. Ing kene ana kesungguhan lan keikhlasan Yudhistira. Tanpa mikir dowo, Yudhistira sarujuk karo panjaluk elang gedhe. nalika iku manuk cilik dibebasake Yudhistira kanggo bali ing sarangé.

Elang gedhe banjur langsung ngrebut awake Yudhistira kanthi cakar sing landhep lan banjur bisa mangan sikil Yudhistira. Acara kasebut diadhepi dening Yudistira kanthi tenang lan kanthi rasa ikhlas. Nalika terus nglarani lara, saiki giliran Yudhistira nyerahake tangan loro supaya dipangan elang gedhe. nganti giliran elang gedhe bakal ngejut mripate Yudhistira, elang gedhe takon maneh manawa Yudhistira percaya yen kekarepane bisa dipangan eLang. Yudhistira isih tenang lan wicaksana mangsuli yen dheweke setuju.

Yen loro mata bakal dicucuk, ana mukjijat kedadeyan. Elang gedhe tiba dadi Dewa. Manuk cilik sing mabur menyang sarang kasebut banjur bali lan malih dadi Dewa. Dewa kasebut ujar yen dheweke lagi nyoba sepira gedhene ikhlas Yudhistira. Lan pancen bener yen Yudhistira wis lulus. Ing wektu kasebut, Yudhisthira diwenehi hadiah dening dewa lan dheweke diakoni minangka wong sing nduweni sipat ikhlas dhuwur lan ora ana sing nandingi.

Artinya:

Yudhistira begitu terkenal dengan kebijaksanaannya. Terutama mengenai ketulusan dan keikhlasannya. Suatu ketika dalam salah satu perjalanannya, yudhistira bertemu dengan burung kecil. Burung kecil itu terbang rendah menghampirinya. Burung kecil itu meminta yudhistira untuk memberinya perlindungan karena dia sedang dikejar oleh burung elang besar yang akan memakannya. Burung itu mengatakan kalau dia ingin dilindungi oleh Yudhistira karena burung kecil itu memiliki anak yang harus ia beri makan. Yudhistira saat itu juga langsung menyanggupi burung kecil itu untuk diberinya perlindungan.

Tidak berselang lama kemudian burung elang besar itu tiba di hadapan Yudhistira. Burung elang besar itu langsung meminta Yudhistira untuk menyerahkan burung kecil yang sedang di genggamnya. Yudhistira pun menolak dengan halus keinginan burung elang besar tersebut untuk meminta burung kecil yang ada di genggamannya. Namun burung elang besar tersebut tetap memaksa Yudhistira untuk menyerahkannya. Burung elang besar itu mengatakan kepada Yudhistira bahwa burung kecil yang ada di genggamannya itu adalah makanannya dan sudah seharusnya seperti itu takdir berjalan. Namun Yudhistira tetap tidak mau memberikannya karena burung kecil itu memiliki anak yang seharusnya diberi makan oleh induknya.

Burung elang besar mengatakan bahwa takdir sudah mengharuskan burung kecil itu untuk jadi makanannya. Burung elang besar tersebut akhirnya memberikan penawaran kalau dia mau saja tidak memakan burung kecil tersebut asalkan Yudhistira mau merelakan tubuhnya untuk jadi makanannya. Di sinilah letak keikhlasan dan ketulusan Yudhistira. Tanpa pikir panjang, Yudhistira menyanggupi permintaan burung elang besar tersebut. saat itu juga burung kecil itu dilepaskan Yudhistira untuk pulang ke sarangnya.

Burung elang besar itu langsung saja mulai mencengkram tubuh Yudhistira dengan cakar tajamnya dan mulai memakan kedua kaki Yudhistira. Peristiwa itu dihadapi Yudistira dengan tenang dan penuh perasaan ikhlas. Sambil menahan sakit kini giliran Yudhistira merelakan kedua tangannya untuk dimakan burung elang besar tersebut. hingga giliran burung elang besar tersebut akan mematuk kedua mata Yudhistira, si elang besar tersebut bertanya lagi apakah Yudhistira meyakini keinginannya untuk dimakan burung elang tersebut. Yudhistira dengan masih sangat tenang dan ikhlas menjawab bahwa ia menyanggupi.

Ketika kedua mata itu akan dipatuk, keajaiban terjadi. Burung elang besar tersebut tiba-tiba berubah wujud menjadi dewa. Burung kecil yang tadi terbang ke sarangnya kemudian juga kembali dan berubah wujud menjadi dewa. Kedua dewa itu mengatakan bahwa mereka sedang menguji ketulusan dan keikhlasan hati Yudhistira. Dan benar bahwa Yudhistira lulus. Saat itu juga Yudhistira diberi anugrah oleh dewa dan dia diakui sebagai seseorang yang memiliki keikhlasan dan ketulusan hati yang tak tertandingi.

Contoh 7

Kumbakarna Maju Perang

Nalika kabeh raseksa kang dipilih dadi senapati kabeh padha gugur ing palagan paprangan. Rahwana ngutus Indrajit kanggo nggugah Kumbakarna.

Sawise pikantuk dhawuh saka ramane. Indrajit banjur pamit lan budhal menyang daleme Paklike. Tekan daleme paklike, Indrajit weruh paklike lagi turu kepati.

Merga digugah makaping-kaping ora tangi. Indrajit banjur duwe ide kanggo mbabut ulu cumbu kang ana ing sikile paklike.

Nalika tangi Kumbakarna kaget merga weruh ana akeh banget panganan enak. Tanpa kakehan takon Kumbakarna langsung mangan kanthi dhokoh.

Ing satengahe Kumbakarna ngrahabi panganan kuwi. Dumadakan Rahwana teka. Ing wektu kuwi Rahwana nyindhir Kumbakarna nganggo tetembungan kang nylekit.

Ngrasa lara atine merga dianggep ora duwe guna marang Alengka. Ati kaprawirane Kumbakarna sanalika tuwuh.

Kumbakarna nglereni anggene mangan lan banjur ngomong, “Kakang, aku bakal maju perang. Aku bakal mungsuh Ramawijaya lan prajurite. Nanging eling-elingen perangku iki ora kanggo mbelani lakumu kang luput. Nanging kanggo mbelani lemah klairanku, Alengka.”

Rampung ngomong kaya mangkon Kumbakarna banjur maju perang. Mung wae Kumbakarna ora nyandhang prajurit. Dheweke nyandhang nganggo sragam werna putih.

Kahanan kaya ngene ditindakake merga Kumbakarna ngerti. Ing perang iki dheweke bakal pralaya dadi tumbale Alengka.

Nalika Kumbakarna gugur sawise kena panah saktine Rama. Wibisana nangis nggugluk weruh kakange pralaya dadi kusumaning bangsa.

Artinya:

Ketika semua raksasa yang dipilih menjadi senapati gugur di medan peperangan. Rahwana mengutus Indrajit untuk membangunkan Kumbakarna.

Setelah mendapat perintah dari ayahnya. Indrajit segera menemui Kumbakarna di kediamannya. Saat Indrajit tiba. Kumbakarna sedang tidur lelap.

Walau sudah dibangunkan dengan berbagai cara. Tapi Kumbakarna tak juga kunjung bangun. Akhirnya Indrajit mendapat ide. Ia cabut bulu di jempol kaki Kumbakarna dicabutnya.

Seketika Kumbakarna bangun dari tidurnya. Saat bangun, Kumbakarna melihat beraneka makanan lezat di hadapannya.

Kumbakarna segera menyantap makanan yang ada di hadapannya. Saat Kumbakarna menyantap makanan itu datanglah Rahwana. Di waktu Rahwana menyindir Kumbakarna dengan kata-kata yang menyakitkan hati.

Kumbakarna yang merasa tertusuk perasaannya karena dianggap tidak berguna. Hati prajuritnya segera bergelora.

Kumbakarna lalu menyudahi makannya dan berkata, “Aku akan maju perang. Aku aka melawan Ramawijaya dengan pasukannya. Tapi ingat-ingatlah, perangku ini bukan untuk membela tindakanmu yang keliru. Melainkan untuk membela tanah kelahiranku, Alengka.”

Kumbakarna lalu maju perang. Tetapi bukan seragam perang yang dipakainya. Melainkan pakaian serba putih yang dipakainya.

Ia melakukan ini karena tahu dalam perang nanti dirinya pasti akan gugur menjadi tumbal bagi Alengka.

Setelah Kumbakarna gugur usai terkena panah sakti milik Ramawijaya. Wibisana menangis melihat kakaknya gugur sebagai pahlawan bagi Alengka.

Contoh 8

Panerus Sejati Rahwana

Wibisana kaget samungkure ngerti Dewi Tari nglairake bayi wadon kang ayu banget rupane. Ngrasa ana kahanan nggegirisi kang dumadi ing tembe mburi marang nasibe si bayi. Wibisane njaluk idi palilah marang Dewi Tari.

Sawise pikantuk idi palilah, bayi wadon kuwi banjur dilebokake peti lan banjur dilarung menyang kali Gangga.

Sawise nglarung bayi wadon, Wibisana ngadeg jejeg ing satengahe alun-alun Alengka. Wibisana katon ngrapal mantra sadurunge njemparingake panah saktine menyang angkasa.

Dumadanan ana mega kang ceblok ana ing ngarepe. Mega mau banjur dipondhong lan diaturake menyang kakange, Rahwana.

Mesthi wae Rahwana bingung lan takon marang Wibisana.

“Sapa iki adhi?” takone Rahwana.

“Iki putramu kang lair saka garbane Dewi Tari, kakang,” wangsulane Wibisane.

Mesthi wae Rahwana nesu banget. Rahwana rumangsa ora trima duwe putra kang wujude mung kaya mega.

Saking nesune mega kang diakokne putrane mau banjur dibanting lan diidak-idak. Anahe mega kang diidak-idak Rahwana iku malih rupa dadi raseksa dhiwasa kang gagah pideksa.

Rahwana kang sakawit nesu malih dadi ngguyu lakak-lakak merga rumangsa marem duwe putra kang gagah pideksa.

Kocape raseksa sing asale saka mega mau langsung didadekake putra mahkota lan diwenehi jeneng Indrajit.

Dene putrine Rahwana kang sejati. Kang dilarung Wibisana menyang kali Gangga ditemu prabu Janaka. Dening prabu Janaka bayi wadon mau diramut kanthi becik lan diwenehi jeneng Dewi Sinta.

Artinya:

Wibisana kaget saat tahu Dewi tari melahirkan seorang bayi perempuan yang cantik jelita. Merasa akan ada peristiwa mengerikan yang akan menimpa si bayi. Wibisana lalu meminta ijin kepada Dewi Tari.

Setelah ijin diperoleh, Wibisana lalu mengambil bayi perempuan tadi. Selepas itu Wibisana meletakkan bayi perempuan itu ke dalam peti dan menghanyutkannya ke sungai Gangga.

Selepas itu Wibisana berdiri di tengah alun-alun Alengka. Wibisana terlihat sedang merapal sebuah mantra. Selesai membaca mantra Wibasana lantas melepas panah saktinya ke angkasa.

Tak lama kemudian jatuhlah sebongkah mega di hadapannya. Mega itu lalu dibawa dan diserahkan kepada kakaknya, Rahwana.

Rahwana yang kebingungan melihat mega yang diserahkan padanya lantas bertanya kepada Wibisana.

“Siapakah ini, Adi?” tanya Rahwana.

“Ini anakmu yang lahir dari rahim Dewi Tari, kakang,” jawab Wibisana.

Tentu saja jawaban Wibisana ini membuat Rahwana marah. Rahwana merasa tidak terima dengan wujud putranya yang hanya berwujud mega.

Saking marahnya, mega yang disebut sebagai putranya itu lantas dibanting dan diinjak-injak oleh Rahwana. Anehnya setelah dibanting dan diinjak-injak. Mega itu berubah menjadi seorang pemuda raksasa yang gagah.

Rahwana yang tadinya marah berubah menjadi girang bukan kepalang. Singkat cerita pemuda itu diberi nama Indrajit dan diangkat Rahwana menjadi putra mahkota di Alengka.

Sementara itu bayi perempuan yang dihanyutkan Wibisana ditemukan Prabu Janaka. Bayi itu dirawat dengan baik dan kemudian diberinama Dewi Sinta.

Baca Juga: 7 Contoh Cerita Rakyat Bahasa Jawa yang Singkat serta Artinya

Baca berita update lainnya dari Sonora.id di Google News.

Berkomentarlah secara bijaksana dan bertanggung jawab. Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE
Laporkan Komentar
Terima kasih. Kami sudah menerima laporan Anda. Kami akan menghapus komentar yang bertentangan dengan Panduan Komunitas dan UU ITE.
Laporkan Komentar
Terima kasih. Kami sudah menerima laporan Anda. Kami akan menghapus komentar yang bertentangan dengan Panduan Komunitas dan UU ITE.
92.0 fm
98.0 fm
102.6 fm
93.3 fm
97.4 fm
98.9 fm
101.1 fm
96.7 fm
98.9 fm
98.8 fm
97.5 fm
91.3 fm
94.4 fm
102.1 fm
98.8 fm
95.9 fm
97.8 fm
101.1 fm
101.1 Mhz Fm
101.2 fm
101.8 fm